Pierwszy rok działania za nami. Całkiem sporo udało się zrobić: stworzyliśmy Mapę Miejsc Pamięci Żołnierzy Wyklętych, przeprowadziliśmy akcję „Rot.Mistrz – Prześlij dalej!”, zorganizowaliśmy letnie warsztaty TMA i kolejną edycję gry „Tarnów’46”. A to tylko część tego co udało nam się zrobić…
Akcja „Oznacz Pamięć!” – w kwietniu 2013 roku rozpoczęliśmy prace nad Mapą Miejsc Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W oparciu o Google Maps zbieramy na jednej mapie pomniki, tablice, groby, miejsca wydarzeń, spektakularnych akcji podziemia etc.
Akcja „Rot.Mistrz – Prześlij dalej!” – od kwietnia do grudnia 2013 wysłaliśmy ponad 500 spośród 10000 wydanych przez fundację kartek z Witoldem Pileckim. Celem akcji jest upowszechnienie wiedzy na temat tej postaci – ochotnika do Auschwitz, uczestnika walki o granice 1918-1920 oraz żołnierza II wojny światowej.
Koncert z okazji urodzin Witolda Pileckiego – odbył się w Krakowie 12 maja 2013.
Plener – w czerwcu 2013 zorganizowaliśmy plener malarski grupy Siódmy Dom. Jego celem było uwiecznienie popadających w ruinę starych domów Ziemi Tarnowskiej.
Nagrania dawnych pieśni – w lipcu 2013 rozpoczęliśmy nagrania zapomnianych pieśni, wydobywanych przez Towarzystwo Michała Archanioła z XIX-wiecznych śpiewników. Od 2008 roku udało się muzykom z TMA zebrać i opracować kilkadziesiąt pieśni z terenów dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. W większości są to utwory zupełnie nieznane, wydobyte ze starych śpiewników.
Letnie warsztaty – odbyły się w sierpniu 2013 w Tarnowie. Tematem przewodnim była Rzeczypospolita Obojga Narodów. Przeprowadziliśmy m.in. test szlacheckiej gry planszowej w wariancie dla 20 osób. Były też warsztaty dawnych pieśni, śpiewanie z pochodniami na górze zamkowej (Górze Św. Marcina) i nagrania w studio.
LARPy czyli gry fabularne – zorganizowaliśmy dwie we wrześniu 2013 w Niedomicach i w październiku 2013 w Tarnowie. W grze tarnowskiej wzięło udział około stu uczestników, nie tylko z Tarnowa, ale również z Krakowa, Rzeszowa, Głogówka, Prudnika, Wrocławia i innych miast. Gry te pozwalają niejako przenieść się w czasie, do roku 1946 – wejść w klimat powojennej rzeczywistości. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny. Tworzą bowiem naturalny mechanizm motywujący, który sprawia, że gracze sami zaczynają poznawać historię, aby móc lepiej odgrywać swoje role.
Płyty – w listopadzie i w grudniu 2013 wydaliśmy dwie płyty odnoszące się do historii Polski – „Nostalgię” i „Folkrap”.